2008
Redakcja: Michał Bristiger – Redaktor Naczelny
Jolanta Guzy-Pasiak
Podstawowe zagadnienia współczesnej muzykologii i teorii muzyki. Materiały z III konferencji muzykologicznej organizowanej przez Stowarzyszenie De Musica Warszawa, 24 – 25 listopada 2007
Michał Bristiger – kierownictwo sesji
Jolanta Guzy-Pasiak – sekretarz ds. organizacyjnych i tematycznych
Stowarzyszenie De Musica składa podziękowanie Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego za udzielenie dotacji oraz Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki i Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu za pomoc w zorganizowaniu konferencji
SPIS TREŚCI
Muzykologia Carla Dahlhausa
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Carl Dahlhaus – Stefan Kunze: dwugłos o dramacie muzycznym Ryszarda Wagnera
BOGUMIŁA MIKA, Uniwersytet Śląski Kategoria „nowości” a zagadnienie przemian gatunkowych w muzyce (wedle Dahlhausa)
MARCIN KRAJEWSKI, Uniwersytet Warszawski Bachowska fuga w webernowskiej orkiestracji – ujęcie Carla Dahlhausa
Teoria sztuki Karola Bergera (Stanford University)
ANNA TENCZYŃSKA, Uniwersytet Warszawski „Co powinno być funkcją sztuki, jeżeli ma mieć ona dla nas znaczenie?” Estetyka i etyka w ujęciu Karola Bergera (na marginesie „Teorii sztuki”) oraz Romana Bergera (na marginesie lektury „Celanstimmen” Floriana Dąbrowskiego)
Muzyka wobec Holocaustu
SŁAWOMIR WIECZOREK, Uniwersytet Wrocławski Muzyka po Zagładzie
MICHAŁ KLUBIŃSKI, Uniwersytet Warszawski Muzyka mową milczenia? Celanowskie „Argumentum e silentio” w „Notturno” (Quartetto III) (1986-1993) Luciana Berio
Pasażerka w ujęciu Zofii Posmysz, Andrzeja Munka i Mieczysława Weinberga. Dyskusja okrągłego stołu
Prowadzenie: MICHAŁ BRISTIGER, em. Instytut Sztuki PAN, BARBARA PRZYBYSZEWSKA-JARMIŃSKA, Instytut Sztuki PAN
Uczestnicy:
MICHAŁ BRISTIGER, em. Instytut Sztuki PAN (muzyka), Opera
SŁAWOMIR BURYŁA, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski (literatura),
PAULINA KWIATKOWSKA, Uniwersytet Warszawski (film), Od słowa do obrazu, czyli o powstaniu filmu Pasażerka Andrzeja Munka
NATALIA NIKOLSKA (sztuka rosyjska).
W obecności autora książki
Teksty zaplanowane, nieopublikowane:
MARCIN GMYS, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wyspiański kompozytorów młodopolskich
GIUSY CARUSO, Cosenza Concerto „Musica e imagine”: M. Ravel „Miroirs” i O. Messiaen „Préludes”
ALICJA JARZĘBSKA, Uniwersytet Jagielloński Systematische Musikwissenschaft w ujęciu Carla Dahlhausa, prekursora „muzykologii empirycznej”
ANTONI BUCHNER, Berlin Szymon Laks i jego muzyka