2008
Redakcja: Michał Bristiger – Redaktor Naczelny
Jolanta Guzy-Pasiak
Podstawowe zagadnienia współczesnej muzykologii i teorii muzyki Materiały z II konferencji muzykologicznej organizowanej przez Stowarzyszenie De Musica Warszawa, 16-17 czerwca 2007
Michał Bristiger – kierownictwo sesji
Jolanta Guzy-Pasiak – sekretarz ds. organizacyjnych i tematycznych
Stowarzyszenie De Musica składa podziękowanie Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego za udzielenie dotacji oraz Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu za pomoc w zorganizowaniu konferencji
SPIS TREŚCI
Muzykologia Carla Dahlhausa
ZOFIA DOBRZAŃSKA-FABIAŃSKA, Uniwersytet Jagielloński Carla Dahlhausa koncepcja przemian języka dźwiękowego ok. 1600 r. w świetle jego „Untersuchungen über die Entstehung der harmonischen Tonalität” (1968)
KAROL SAUERLAND, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika Dahlhaus a Adorno
BOGUMIŁA MIKA, Uniwersytet Śląski Kategoria „nowości” i jej przydatność dla muzyki (na bazie rozważań Dahlhausa)
ANTONI BUCHNER, Berlin Dwa punkty. (Na marginesie II Konferencji Muzykologicznej „Podstawowe zagadnienia współczesnej muzykologii i teorii muzyki”, Warszawa 2007)
JOLANTA GUZY-PASIAK, Instytut Sztuki PAN Schreker und die Moderne (Carl Dahlhaus Schönberg und andere: Gesammelte Aufsätze zur Neuen Musik)
MARIA STOLARZEWICZ, Uniwersytet Warszawski Teoria opery według Carla Dahlhausa. Wybrane aspekty
MARTA WRYK, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Uniwersytet Warszawski Styl późny w ujęciu Carla Dahlhausa
Varia
KAMILA STĘPIEŃ-KUTERA, Instytut Sztuki PAN Kompozytorzy Terezína. Gideon Klein – muzyka przeciw Zagładzie
MARTA WRYK, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Uniwersytet Warszawski Samuel Barber: „Mélodies Passagères” do słów Rainera Marii Rilkego
MARCIN KRAJEWSKI, Uniwersytet Warszawski „Antymechaniczna melancholia”. Na marginesie „Mélodies Passagères” op. 27 Samuela Barbera
Informacje o artystach:
MARTA WRYK, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Uniwersytet Warszawski – sopran
Teksty zaplanowane, nieopublikowane:
Ernest Guiraud i Claude Debussy Rozmowa
Jean Starobinsky Maska i człowiek (1990)
MAGDALENA DZIADEK, Akademia Muzyczna im. F. Chopina O eseju Dahlhausa na temat muzyki narodowej
MARLENA GNATOWICZ, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Zagadnienia opery „Orfeusz i Eurydyka” Ernesta Křeneka